De Asperges
In 2021 was dit werk te zien in Museum Veere op de solotentoonstelling Lucie van Dam van Isselt, een markante Veerse Joffer. Het is ook afgebeeld in de catalogus met dezelfde titel, uitgegeven door WBOOKS. Deze tentoonstelling werd georganiseerd ter gelegenheid van het 150e geboortejaar van Lucie.
Dit werk maakte ook deel uit van de solotentoonstelling Lucie van Dam van Isselt in 1986 in het Markiezenhof in Bergen op Zoom en staat in de bijbehorende catalogus. In 1999 was het te zien op de solotentoonstelling Meizoentjes in het Zeeuws Museum (Middelburg) & het Marie Tak van Poortvliet Museum (Domburg) en is het opgenomen in de bijbehorende catalogus Een leven in stillevens. Vermelding in beide catalogi met onderstaande tekst.
Dagboek 05-05-1944: 'La noche (...) trae asparagos que pinto’ ('s Avonds komt ..., die asperges meebrengt die ik schilder). Hing op tent. Den Haag, galerie Plaats, juni-juli 1948, nr. 1O; cat. tent. Den Haag, Gemeentemuseum, Haagsche Kunstenaars III, maart 1949, nr. 38, 'Asperges paneel, 58 x 68 cm'.
Haagsche Courant, juli 1948: ‘Zie zo'n schotel asperges, blank op blank, met de duizend tinten die wit heeft, neergezet'.
N.R.C., juli 1948: 'Totdat uit dit oppervlakkig nauw waarneembaar, maar gestaag en essentieel groeiproces werken rijpten als (...) het doek (...) met de asperges (10): luchtig en vast, met niet geringe vaardigheid geschilderd en van sentiment even blij als gedistingeerd.' Onbekende krant, juli 1948: 'En daar is allereerst die blanke witte schaal met geler witte asperges tegen een strakwitte achtergrond, die op haar tentoonstelling zozeer de aandacht trok en waarin duizend nuancen van wit zijn verwerkt, rood, geel, groen, blauw, noem maar op, met als resultaat de ideale synthese van het wit.'
Haagsch Dagblad, juli 1948: 'Soms maakt de schilderes een harmonie van witten alleen, zoals in de 'asperges' en in al deze werken is de schilderwijze even pittig en raak.'
Algemeen Handelschblad, juli 1948: ‘Zij kent niet de picturale bewogenheid van de Amsterdamse Joffers, evenmin de geconcentreerde belangstelling voor het detail, doch alle aandacht spitst zich toe op het kleur-geheel, waaraan elke onderdeel een zekere mate van stoffelijkheid, die niet om haar zelfs wille is gezocht (zie men bijv. de eieren op het grote stilleven met de asperges, nr. 10).
De schilderes kan zo tot een subtiele nuancering van haar coloriet komen, die een verfijning en vereenvoudiging van 't motief als het ware noodzakelijk maakt.'
Dit werk hing ook op de tentoonstelling Bloemen uit de kelder over ‘Negen kunstenaressen rond de eeuwwisseling’ in het Gemeentemuseum in Arnhem (1989) en het Zeeuws Museum in Middelburg (1990) en is opgenomen in de bijbehorende catalogus.
titel | De Asperges |
jaartal | 1944
|
techniek | Olieverf/paneel |
afmetingen | 57 x 67 cm |
gesigneerd | L v Dam v Isselt |
collectie | Particuliere collectie
|